Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Pytam się tedy: Czy Bóg odrzucił lud swój Izraelski? Bynajmniej. Boć i ja jestem Izraelita z rodu Abrahama, z pokolenia Benjamina.
[2] »Nie odrzucił przeto Bóg ludu swego, który przed wieki przewidział i wybrał sobie. Bo czyż nie wiecie z pisma, co się stało za czasów Eliasza; czyż nie wiecie, jak się on użalał na Izraelitów?
[3] »Panie, mówił on, proroki twoje pozabijali, ołtarze twoje powywracali; ja sam zostałem, ale i mnie zabić chcą.
[4] »A co mu Bóg odpowiedział? Wybrałem sobie, rzekł mu, siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swych kolan przed Baalem.
[5] »Tak to i teraz się stało. Nie wszyscy żydzi stali się niewiernymi, ale jakaś ich część z łaski Bożej do wiary powołaną została.
[6] »Mówię, iż się to stało z łaski Boskiej, a nie dla ich zasług: bo inaczej, łaska nie byłaby łaską.
[7] »Cóż tedy na to powiecie? Powiecie, że Izraelici nie znaleźli tego, czego szukali; to, czego szukali wszyscy Izraelici, znaleźli tylko wybrani z nich przez Boga; drudzy zostali w zaślepieniu.
[8] »Spełniło się na tych ostatnich to, co powiedział Izaijasz: Dał im Bóg ducha zdrętwiałego, - oczy aby nie widzieli, - uszy aby nie słyszeli aż po dzień dzisiejszy.
[9] »I Dawid toż samo mówi: Potrawy ich staną się im sidłem, ułowieniem i zgorszeniem i zapłatą;
[10] »zaćmią się ich oczy, aby nie widzieli; i grzbiet ich nachylony będzie. To się spełnia na Izraelitach.
[11] »Ale pytam się: Czy tak już upadli Izraelici, że nigdy nie powstaną? Bynajmniej. Ale dopuścił Bóg to zaślepienie na Izraelitów, aby pogan podzwignąć, aby następnie i Izraelitów do większej żarliwości pobudzić.
[12] »A jeśli niedowiarstwo żydów sprowadziło tak obfite bogactwo łaski dla pogan całego świata: - to o ileż większemi będą te łaski, mocą których i żydzi się w końcu nawrócą!
[13] »Do was to mówię, narody, bo waszym jestem apostołem, że wsławię mój urząd,
[14] »gdy przynajmniej jakąś część braci moich zdołam pobudzić do tego, aby się z wami ubiegali o służbę Bogu, i gdy tym sposobem zbawić ich potrafię.
[15] »Jeżeli upadek żydów stał się pojednaniem dla świata: to czemże będzie ich powstanie, jeżeli nie radością, jakiej doświadcza rodzina na widok zmartwychwstałego krewniaka?
[16] »Radość ta mieć będzie miejsce, bo Izraelici nie na zawsze są odrzuceni. Wiecie, że jakie ciasto, taki i chleb, a jaki korzeń, takie i drzewo.
[17] »Izraelici są drzewem oliwnem. Gdy niektóre gałęzie tego drzewa odłamały się, a wy poganie, będąc dzikiem drzewem, w miejsce ich zostaliście wszczepieni, staliście się oliwą i ciągniecie jej soki:
[18] »- to nie urągajcie się nad ułamanemi gałęziami. Gdyby wam przyszła ta grzeszna pokusa, to pomyślcie sobie, że nie oliwa w was jest wszczepiona, ale wy w oliwę.
[19] »Ale powiesz mi może: Mogę się urągać nad Izraelitami, a o sobie trzymać dobrze, bo Izraelici są odłamaną gałęzią, obym ja w jej miejsce był wszczepiony.
[20] »Prawda, Izraelici dla swego niedowiarstwa są odłamaną gałęzią; ale i ty póty tylko będziesz w łasce u Boga, póki przy wierze stać będziesz: nie bądź przeto zarozumiałym ale się bój;
[21] »bo jeżeli Bóg rodzimym gałęziom nie przebaczył: to strzeż się, aby i dla ciebie nie był surowym.
[22] »Uważ tu dobroć i surowość Bożą: surowość względem tych, którzy upadli; dobroć zaś względem ciebie. Ale i dla ciebie, gdy upadniesz, Bóg surowym się stanie.
[23] »Żydzi, gdy porzucą niedowiarstwo zostaną napowrót wszczepieni w oną oliwę. Bóg mocen jest to uczynić.
[24] »Jeżeli ty, będąc dzikiem drzewem, zostałeś wszczepiony w dobrą oliwę: - to o ileż łatwiej stać się to może dla żydów, gdy oni z tej oliwy wyrośli!
[25] »Abyście, bracia, sami wedle własnych sądów o żydach nie wyrokowali, - oznajmię wam tę tajemnicę, że częściowe to zaślepienie żydów trwać będzie póty, póki się wszyscy poganie nie nawrócą.
[26] »Wówczas wszyscy Izraelici zostaną Chrześcianami i spełni się proroctwo Izaijasza, który rzekł: Wynijdzie z Syonu, który wyrwie i odejmie grzech od Jakóba,
[27] »i wówczas to spełni się moje przymierze z Izraelitami, gdy ich od grzechu uwolnię.
[28] »Dla tego, że żydzi odrzucili Ewangelią, to i Bóg ich odrzucił; mimo to przecież ze względu na ojców swoich i dziś jeszcze są oni ludem wybranym.
[29] »Bóg darów swoich i powołania swego niweczyć nie może.
[30] »Jako i wy niegdyś odstąpiliście od Boga, a teraz ze zmiłowania Bożego nawróciliście się do niego, a to skutkiem niedowiarstwa żydów; -
[31] »tak i oni teraz dla waszej korzyści stali się niedowiarkami, aby później miłosierdzia dostąpili.
[32] »Na wszystkich Bóg dopuszcza niedowiarstwa, aby względem wszystkich miłosiernym się okazał.
[33] »O wielki skarbie mądrości i wiedzy Bożej! Jakże niezgłębione są sądy twoje i niezbadane drogi twoje!
[34] »Któż zdoła poznać myśli Boże, albo kto doradcą był jego?
[35] »Kto dał co Bogu, aby mu się za to należało wynagrodzenie?
[36] »Albowiem z niego, i przezeń i w nim jest wszystko; jemu chwała na wieki. Amen.