Teksty » Przekłady bpa F. Jaczewskiego » List do Rzymian » Rozdział 11
«  List do Rzymian 10 List do Rzymian 11 List do Rzymian 12  »
Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń
 
Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii
[1] »Pytam się tedy: Czy Bóg odrzucił lud swój Izraelski? Bynajmniej. Boć i ja jestem Izraelita z rodu Abrahama, z pokolenia Benjamina. [2] »Nie odrzucił przeto Bóg ludu swego, który przed wieki przewidział i wybrał sobie. Bo czyż nie wiecie z pisma, co się stało za czasów Eliasza; czyż nie wiecie, jak się on użalał na Izraelitów? [3] »Panie, mówił on, proroki twoje pozabijali, ołtarze twoje powywracali; ja sam zostałem, ale i mnie zabić chcą. [4] »A co mu Bóg odpowiedział? Wybrałem sobie, rzekł mu, siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swych kolan przed Baalem. [5] »Tak to i teraz się stało. Nie wszyscy żydzi stali się niewiernymi, ale jakaś ich część z łaski Bożej do wiary powołaną została. [6] »Mówię, iż się to stało z łaski Boskiej, a nie dla ich zasług: bo inaczej, łaska nie byłaby łaską. [7] »Cóż tedy na to powiecie? Powiecie, że Izraelici nie znaleźli tego, czego szukali; to, czego szukali wszyscy Izraelici, znaleźli tylko wybrani z nich przez Boga; drudzy zostali w zaślepieniu. [8] »Spełniło się na tych ostatnich to, co powiedział Izaijasz: Dał im Bóg ducha zdrętwiałego, - oczy aby nie widzieli, - uszy aby nie słyszeli aż po dzień dzisiejszy. [9] »I Dawid toż samo mówi: Potrawy ich staną się im sidłem, ułowieniem i zgorszeniem i zapłatą; [10] »zaćmią się ich oczy, aby nie widzieli; i grzbiet ich nachylony będzie. To się spełnia na Izraelitach. [11] »Ale pytam się: Czy tak już upadli Izraelici, że nigdy nie powstaną? Bynajmniej. Ale dopuścił Bóg to zaślepienie na Izraelitów, aby pogan podzwignąć, aby następnie i Izraelitów do większej żarliwości pobudzić. [12] »A jeśli niedowiarstwo żydów sprowadziło tak obfite bogactwo łaski dla pogan całego świata: - to o ileż większemi będą te łaski, mocą których i żydzi się w końcu nawrócą! [13] »Do was to mówię, narody, bo waszym jestem apostołem, że wsławię mój urząd, [14] »gdy przynajmniej jakąś część braci moich zdołam pobudzić do tego, aby się z wami ubiegali o służbę Bogu, i gdy tym sposobem zbawić ich potrafię. [15] »Jeżeli upadek żydów stał się pojednaniem dla świata: to czemże będzie ich powstanie, jeżeli nie radością, jakiej doświadcza rodzina na widok zmartwychwstałego krewniaka? [16] »Radość ta mieć będzie miejsce, bo Izraelici nie na zawsze są odrzuceni. Wiecie, że jakie ciasto, taki i chleb, a jaki korzeń, takie i drzewo. [17] »Izraelici są drzewem oliwnem. Gdy niektóre gałęzie tego drzewa odłamały się, a wy poganie, będąc dzikiem drzewem, w miejsce ich zostaliście wszczepieni, staliście się oliwą i ciągniecie jej soki: [18] »- to nie urągajcie się nad ułamanemi gałęziami. Gdyby wam przyszła ta grzeszna pokusa, to pomyślcie sobie, że nie oliwa w was jest wszczepiona, ale wy w oliwę. [19] »Ale powiesz mi może: Mogę się urągać nad Izraelitami, a o sobie trzymać dobrze, bo Izraelici są odłamaną gałęzią, obym ja w jej miejsce był wszczepiony. [20] »Prawda, Izraelici dla swego niedowiarstwa są odłamaną gałęzią; ale i ty póty tylko będziesz w łasce u Boga, póki przy wierze stać będziesz: nie bądź przeto zarozumiałym ale się bój; [21] »bo jeżeli Bóg rodzimym gałęziom nie przebaczył: to strzeż się, aby i dla ciebie nie był surowym. [22] »Uważ tu dobroć i surowość Bożą: surowość względem tych, którzy upadli; dobroć zaś względem ciebie. Ale i dla ciebie, gdy upadniesz, Bóg surowym się stanie. [23] »Żydzi, gdy porzucą niedowiarstwo zostaną napowrót wszczepieni w oną oliwę. Bóg mocen jest to uczynić. [24] »Jeżeli ty, będąc dzikiem drzewem, zostałeś wszczepiony w dobrą oliwę: - to o ileż łatwiej stać się to może dla żydów, gdy oni z tej oliwy wyrośli! [25] »Abyście, bracia, sami wedle własnych sądów o żydach nie wyrokowali, - oznajmię wam tę tajemnicę, że częściowe to zaślepienie żydów trwać będzie póty, póki się wszyscy poganie nie nawrócą. [26] »Wówczas wszyscy Izraelici zostaną Chrześcianami i spełni się proroctwo Izaijasza, który rzekł: Wynijdzie z Syonu, który wyrwie i odejmie grzech od Jakóba, [27] »i wówczas to spełni się moje przymierze z Izraelitami, gdy ich od grzechu uwolnię. [28] »Dla tego, że żydzi odrzucili Ewangelią, to i Bóg ich odrzucił; mimo to przecież ze względu na ojców swoich i dziś jeszcze są oni ludem wybranym. [29] »Bóg darów swoich i powołania swego niweczyć nie może. [30] »Jako i wy niegdyś odstąpiliście od Boga, a teraz ze zmiłowania Bożego nawróciliście się do niego, a to skutkiem niedowiarstwa żydów; -  [31] »tak i oni teraz dla waszej korzyści stali się niedowiarkami, aby później miłosierdzia dostąpili. [32] »Na wszystkich Bóg dopuszcza niedowiarstwa, aby względem wszystkich miłosiernym się okazał. [33] »O wielki skarbie mądrości i wiedzy Bożej! Jakże niezgłębione są sądy twoje i niezbadane drogi twoje! [34] »Któż zdoła poznać myśli Boże, albo kto doradcą był jego? [35] »Kto dał co Bogu, aby mu się za to należało wynagrodzenie? [36] »Albowiem z niego, i przezeń i w nim jest wszystko; jemu chwała na wieki. Amen. 
«  List do Rzymian 10 List do Rzymian 11 List do Rzymian 12  »