Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Nadeszli właśnie wtedy niektórzy, opowiadając mu o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ofiar przez nich składanych.
[2] »A on im odpowiedział: Myślicie, że ci Galilejczycy więcej od innych Galilejczyków zawinili, iż to na nich spadło?
[3] »Bynajmniej, zapewniam was: ale jeśli pokutować nie będziecie, wszyscy tak samo zginiecie.
[4] »A myślicie, że owych osiemnastu, na których wieża w Syloe upadła i zabiła ich, byli więcej winni, niż inni mieszkańcy Jerozolimy?
[5] »Bynajmniej, powiadam wam: ale jeśli pokutować nie będziecie, wszyscy tak samo zginiecie.
[6] »I taką im powiedział przypowieść: Posadził ktoś w winnicy swojej drzewo figowe i przyszedł do niego po owoc, ale nic nie znalazł.
[7] »Powiedział wtedy do robotnika: Już od trzech lat szukam na tej fidze owocu a nie znajduję; wytnij ją, bo i pocóż ziemię zajmuje?
[8] »Ale ten mu powiada: Panie, zostaw ją, jeszcze na ten rok, aż ją okopię i nawozem obłożę;
[9] »może tym razem owoc przyniesie, w przeciwnym razie potem ją wytniesz!
[10] »Szabat był a on nauczał w bóżnicy.
[11] »A była tam pewna niewiasta, która już od osiemnastu lat miała ducha niemocy i tak była skurczona, że nie mogła spojrzeć do góry.
[12] »Widząc ją Jezus, zawołał do siebie i rzekł: Niewiasto, jesteś wolna od niemocy swojej.
[13] »I włożył na nią ręce i w tej chwili wyprostowała się i chwaliła Boga.
[14] »Ale przełożony bóżnicy, oburzony tem, że Jezus uzdrawiał w szabat, odezwał się do ludu: Sześć dni macie do roboty: w te więc dni a nie w szabat przychodźcie się leczyć.
[15] »A Pan na to rzecze: Obłudnicy, czy kto z was nie odwiązuje w szabat wołu lub osła od żłobu i nie prowadzi go do wody?
[16] »A ta córka Abrahamowa, którą szatan od lat osiemnastu miał w swojej mocy, nie miałażby być uwolniona z tych więzów w dzień sobotni?
[17] »A gdy on tak mówił, zawstydzili się przeciwnicy jego; a wszystek lud radował się z dzieł, których on dokonał.
[18] »Tak raz nauczał: Do czego jest podobne królestwo niebieskie i z czem je porównam?
[19] »Jest podobne do ziarna gorczycy, które wziął człowiek i posiał w swym ogrodzie. A ono wyrosło i wielkiem drzewem się stało, iż ptactwo mogło spocząć na jego gałęziach.
[20] »I tak dalej mówił: Z czem mam porównać królestwo niebieskie?
[21] »Jest z niem tak jak z kwasem, którym niewiasta zaprawiła trzy miary mąki, aż wszystka skwaśniała.
[22] »Chodził tak i nauczał po miastach i siołach, zbliżając się do Jerozolimy.
[23] »A jeden go zapytał: Panie, czy tylko niewielu się zbawi? Na to odpowiedział:
[24] »Starajcie się wejść przez ciasne drzwi; mówię wam, że wielu będzie chciało wejść, a nie będą mogli.
[25] »Kiedy pan domu wejdzie i drzwi się zamkną, zaczniecie z zewnątrz kołatać i prosić: Panie, otwórz nam, a odpowiedzą wam: Nie wiem, skąd jesteście.
[26] »I będziecie mówili: Jedliśmy i piliśmy z tobą; nauczałeś u nas na ulicach.
[27] »Ale odpowiadać wam będą: Nie wiem, skąd jesteście: idźcie precz ode mnie, nieprawości słudzy.
[28] »Tam będzie dopiero płacz i zgrzytanie zębów, kiedy zobaczycie Abrahama, Izaaka, Jakóba i wszystkich proroków w królestwie Bożem; a wy będziecie wypędzeni.
[29] »Ze Wschodu i z Zachodu, z Północy i z Południa przyjdą wybrani zasiąść przy stole w królestwie niebieskiem.
[30] »I ostatni pierwszymi będą, a pierwsi ostatnimi.
[31] »Tego samego dnia niektórzy z faryzeuszów przyszli go ostrzec i mówili mu: Uchodź stąd, bo Herod chce cię zabić.
[32] »A on im rzecze: Idźcie i powiedzcie temu lisowi: Oto czarty wyrzucam i uzdrawiam dzisiaj i jutro a trzeciego dnia koniec mój się zbliży.
[33] »Ale dziś, jutro i pojutrze muszę jeszcze iść, bo poza Jerozolimą prorok umrzeć nie może.
[34] »Jerozolimo, Jerozolimo, która proroków mordujesz i tych, co do ciebie są posłani kamienujesz, ileż razy syny twoje zgromadzić chciałem, jako ptak swe pisklęta pod skrzydła, a tyś nie chciała?
[35] »Oto dom wasz pusty wam zostanie. A już mnie więcej nie ujrzycie, aż wam przyjdzie powiedzieć: Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie.