Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Przetoż tem mniej wymówisz się od winy ty, o człowiecze wszelki, który sądzisz innych. Sądząc bowiem drugich, potępiasz samego siebie, bo czyniż toż samo, co potępiasz.
[2] »Wiemy bowiem, że sąd Boży jest wedle prawdy na tych, którzy podobne rzeczy czynią.
[3] »Czy mniemasz, o człowiecze, który potępiasz tych, co takie rzeczy czynią, a sam je czynisz, że ty ujdziesz sądu Bożego?
[4] »A może ty gardzisz bogactwem dobroci jego, cierpliwości i zwlekania z karą? Czy nie wiesz, że łaskawość Boża do pokuty cię wzywa?
[5] »Ty jednak w zatwardziałości twej i w niepokucie serca twego, zbierasz sobie gniew na dzień gniewu, gdy się objawi sprawiedliwy sąd Boży,
[6] »który odda każdemu wedle uczynków jego:
[7] »tym, którzy przez wytrwanie w dobrem szukają chwały, czci i nieskazitelności, żywot wieczny;
[8] »a tym, którzy trwają w uporze, prawdzie się sprzeciwiają, a za nieprawością idą, gniew i srogie karanie.
[9] »Utrapienie i ucisk na każdego człowieka, czyniącego złe, tak żyda najpierw jak i greczyna:
[10] »a chwała, cześć i pokój każdemu, czyniącemu dobrze, tak żydowi najpierw, jak i greczynowi!
[11] »Bo u Boga niema względu na osobę.
[12] »Ci, którzy zgrzeszyli bez zakonu, bez zakonu też zginą: a którzy zgrzeszyli z zakonem, przez zakon potępieni będą.
[13] »Bo nie słuchacze zakonu sprawiedliwi są u Boga, lecz którzy zakon pełnią, ci będą usprawiedliwieni.
[14] »Bo gdy poganie, którzy zakonu nie otrzymali, z przyrodzenia czynią, co nakazuje zakon, oni, którzy zakonu nie mają, sami sobie są zakonem:
[15] »i okazują, że treść zakonu napisana jest na sercach ich. Poświadcza toż samo i ich sumienie przez myśli, spierające się z sobą, z których jedne ich skarżą, a drugie biorą w obronę:
[16] »jak to się okaże w dzień, gdy Bóg sądzić będzie tajniki ludzkie, według Ewangelji mojej, przez Jezusa Chrystusa.
[17] »Jeśli tedy ty nazywasz siebie żydem, i polegasz na zakonie, i chlubisz się Bogiem:
[18] »i znasz wolę jego, i oświecony zakonem, rozpoznajesz co lepsze:
[19] »a zaufany w sobie, mniemasz, że jesteś wodzem ślepych, światłem dla tych, którzy są w ciemnościach:
[20] »mistrzem nieumiejętnych, nauczycielem dzieci, i że w zakonie posiadasz wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy:
[21] »to cóż ci po tem, jeżeli ucząc drogich, nie uczysz samego siebie: głosząc, żeby nie kradziono, kradniesz:
[22] »mówiąc, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz: brzydząc się bałwanami, dopuszczasz się świętokradztwa:
[23] »chlubiąc się zakonem, przez łamanie zakonu znieważasz Boga?
[24] »Bo z winy waszej poganie bluźnią imię Boże, jak to jest napisano.
[25] »Tak samo rzecz się ma i z obrzezaniem: pożyteczneć jest ono, jeżeli zachowujesz zakon: ale jeśli zakon łamiesz, obrzezanie twoje przestaje być obrzezaniem.
[26] »Jeżeli tedy ten, kto nie jest obrzezany, chowa przykazania zakonu, nieobrzezanie jego czyż nie będzie mu poczytane za obrzezanie?
[27] »I czyż ten, który z przyrodzenia jest nieobrzezany, a chowa zakon, nie potępi ciebie, który, mając literę zakonu i obrzezanie, jesteś przestępcą zakonu?
[28] »Bo nie ten jest żydem, kto nim jest zewnątrz: ani ten jest obrzezanym, kto nim jest zwierzchu na ciele:
[29] »ale ten jest żydem, kto nim jest wewnątrz: i ten jest obrzezanym, kto nim jest na sercu w duchu, a nie według litery: taki ma chwałę, nie u ludzi, ale u Boga.