Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Cóż tedy, powiemy, zyskał Abraham ojciec nasz wedle ciała?
[2] »Bo jeżeli Abraham został usprawiedliwiony z uczynków, ma chwałę, ale nie przed Bogiem.
[3] »Bo cóż mówi Pismo? "Uwierzył Abraham Bogu, i poczytano mu to było ku sprawiedliwości".
[4] »Lecz temu, kto zarabia pracą, zapłata poczyta się nie z łaski, ale z powinności.
[5] »Temu natomiast, kto nie zarabia pracą, ale wierzy w tego, który usprawiedliwia bezbożnego, wiara jego poczyta się mu ku sprawiedliwości z postanowienia łaski Bożej.
[6] »Podobnież i Dawid błogosławionym nazywa człowieka, któremu Bóg poczyta sprawiedliwość nie dla uczynków.
[7] »"Błogosławieni, powiada, którym odpuszczone są nieprawości, komu pokryte są grzechy.
[8] »Błogosławiony mąż, któremu Pan nie poczyta grzechu".
[9] »A to błogosławieństwo czy tyczy się samych tylko obrzezanych, czy też i nie obrzezanych? O Abrahamie powiadamy, że wiara poczytana mu była ku sprawiedliwości.
[10] »Kiedyż więc poczytana mu ona była? Po obrzezaniu, czy przed obrzezaniem?
[11] »Nie po obrzezaniu, ale przed obrzezaniem. I otrzymał znak obrzezania jako pieczęć sprawiedliwości z wiary, którą miał przed obrzezaniem: aby był ojcem wszystkich wierzących, chociażby i nieobrzezanych, aby i im też wiara poczytana była ku sprawiedliwości:
[12] »i aby był ojcem obrzezanych, tych mianowicie, którzy nietylko są obrzezani, ale wstępują też w ślady wiary ojca naszego Abrahama, którą miał on, nie będąc jeszcze obrzezanym.
[13] »Obietnica bowiem dana Abrahamowi, czyli potomstwu jego, że zostanie dziedzicem świata, przywiązana była nie do Zakonu, ale do sprawiedliwości z wiary.
[14] »Bo jeżeli dziedzicami są tylko ci, którzy mają zakon, tedy próżną staje się wiara, upada obietnica.
[15] »Wszelkie prawo bowiem pociąga za sobą gniew, bo gdzie niema prawa, tam niema i przestępstwa.
[16] »I dlatego dziedzicami są ci, którzy mają wiarę, aby to było z łaski, i aby obietnica moc miała dla wszystkich potomków: nietylko dla tych, którzy posiadają zakon, ale i dla tych, którzy mają wiarę Abrahama, ojca nas wszystkich
[17] »(jako jest napisano: "Postanowiłem ciebie ojcem mnóstwa narodów") przed Bogiem, któremu on uwierzył: który ożywia umarłych, i zowie to, czego jeszcze niema, jak i to, co już jest.
[18] »Przeciw nadziei uwierzył on w nadzieję, że zostanie ojcem mnóstwa narodów, podług tego, co mu powiedziano było: "Tak będzie potomstwo twoje!"
[19] »I niezachwiany w wierze, choć już prawie stuletni, nie patrzał na obumarłe swe ciało, ani na łono Sary obumarłe.
[20] »O obietnicy Bożej nie wątpił przez niewiarę, ale mocny był w wierze, i dał chwałę Bogu:
[21] »najpewniejszym będąc, że cokolwiek obiecał, mocen jest także wykonać.
[22] »I dlatego poczytano mu to było ku sprawiedliwości.
[23] »A nie dla niego jednego napisano jest, że mu to poczytano było ku sprawiedliwości,
[24] »ale i dla nas, którym poczytana będzie wiara w tego, który wzbudził z martwych Jezusa Chrystusa, Pana naszego:
[25] »wydanego na śmierć za nasze przestępstwa, a zmartwychwstałego dla naszego usprawiedliwienia.