0 | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »A powiedziano Olofernowi książęciu rycerstwa asyrsk
iego, iże synowie israhelszczy przyprawiali się ku bronieniu, osadziwszy drogi w gorach.
[2] »Tedy Olofernes wielikim rozniewanim zapaliw się w wieliki gniew i zwoła wszytka książęta moabska a wojewody amońsk
ie,
[3] »i rzecze k nim: „Powiedzcie mi, ktory jest to lud, jen gory osiadł, albo ktora a kaka, a kako wiele miast jich, a tak
ież ktora jest moc jich, a kako jich jest wiele, albo kto jest krolem jich rycerstwa
[4] »a przecz tako mimo wszytki jine, jiż bydlą na wschod słuńca, ci wzgardzili mną, a nie wyszli naprzeciwo nam w drogę, aby nas przyjęli
z pokojem?”
[5] »Tedy Achyjor wojewoda wszech synow amonicskich otpowie rzekąc: „Raczyszli mię słyszeć, panie moj, powiemci prawdę przed twym obliczym o tem ludu, jiż bydli po gorach, ❬a❭ nie wynidzieć krzywe słowo z ust mych.
[6] »Lud
z pokolenia kaldejskich jest.
[7] »Ten napirwej bydlił w Mezopotanii, [a] iże nie chcieli naśladować bogow swych przodkow, jiż byli w ziemi kaldejsk
iej,
[8] »a tak niechawszy duchownych obyczajow swych przodkow, jeż to w naśladowaniu wiele bogow czynili,
[9] »jenego Boga niebiesk
iego są naśladowali, jenże jim i przykazał, aby wyszli ottąd a bydlili w Charan. A gdyż głod był po wszej ziemi, weszli do Ejipta a tu we cztyrzechstoch leciech tak się rozmnożyli, iże jich wielikość nie mogła zliczona być.
[10] »A gdyż je nędził krol ejipski
i działem swych miast błotu ❬ a cegle❭ poddał je, wołali ku Bogu swemu i ranił Bog jich ziemię rozmaitymi ranami.
[11] »A gdyż je wygnali Ejipszczy ot siebie, przestała rana od nich, potem chcieli je ❬zjimać a❭ k swej robocie nawrocić,
[12] »a gdyż oni uciekali, Bog niebieski otworzył jim morze, tako iże s obu stronu stało morze jako mury twarde, a ci to suchą nogą po dnu morsk
iem ❬idąc❭ przeszli.
[13] »Na ktoremże mieśćcu, gdyż je wojska prze
z liczby Ejipskich ścigała, tak jest wodami zatopiona, iże z nich niżadny żyw nie ostał, jen by ten uczynek zwiastował bądącym.
[14] »A gdyż wyszli z Rudnego Morza, puszcza gory Syna je potkała, na niejże to nigdy ❬człowiek❭ nie mogł bydlić ani syn człowieczy gdy otpoczywał.
[15] »Tu jim gorzk
ie studnice ku piciu osłodzony a za czterdzieści lat użytkow pożywali z nieba.
[16] »A kędykoli się obrocili prze
z łęczyska i prze
z strzał, i prze
z szczyta, i prze
z miecza Bog jich bojował za nie a wżdy zwiciężył.
[17] »A nie był niżadny, kto by temu ludu przekażał, jeno gdyż otstąpił ot służby Pana Boga swego.
[18] »Bo k
ilkokolikroć modlili się jinym bogom kromie Boga swego, tylekroć poddani w łup a w miecz, a w pogańbienie.
[19] »A k
ilekolikroć kajali się żałując, iże otstąpili ot służby Pana Boga swego, dał jim Bog niebieski moc ku obronie.
[20] »A tak
ież krola kananejsk
iego i jebuzejsk
iego, a far
ezejskiego, i etejsk
iego, a ewejsk
iego, i amorejsk
iego, i wszytki mocne w Ezebonie pobiwszy, ziemie jich i miasta oni są obdzierżeli.
[21] »A dojąd nie zgrzeszyli w widzeniu Boga swego, było s nimi wszytko dobre, bo Bog jich nienawidzi grzecha.
[22] »A tak
ież niedawno przed tymi laty, gdyż byli
zstąpili z drogi, jąż dał jim Bog, aby po niej chodzili, pogubieni byli walkami ot wiela narodow a wiele z nich wiedzieno ❬jęte❭ z ziemie swej.
[23] »A ninie się nawrocili ku Panu Bogu swemu z ro
zproszenia swego, jim byli ro
zproszeni,
i sebrani są w jednotę, i weszli na to wszytko pogorze, a lepak władną Jerusalem, tu gdzie jest świątynia świętych.
[24] »Przeto już, panie moj, popytaj się, jestli ktory grzech jich znamienity w widzeniu Boga jich, tedy prze
zpiecznie wzydźmy k nim, bo Bog jich poddaw podda je tobie i będąć poddani pod jarzmo mocy twej.
[25] »Jestlić nie niżadnego rozniewania ludu temu przed Panem Bog
iem jich, nie będziem moc przeciwić się jim, bo jich Bog obroni je i będziem w pogańbieniu wszej ziemi.
[26] »I stało się, gdyż Achyjor przestał mowienia słow swych, rozniewali się wszytcy wielicy panowie Olofernowi a myślili ji zabić, rzekąc jeden ku drug
iemu:
[27] »„Kto jest ten, jen mowi, by synowie israhelszczy mogli przeciwić się krolowi Nabuchodonozorowi i wojskam jego, wszako są ludzie prze
z odzienia i prze
z siły, i prze
z domysłu umienia ku boju.
[28] »Aby Achyjor poznał się, iże nami kłama, pociągniem na gory, a gdyż zjimani będą jich mocni, tedy tak
ież s nimi Achyjor mieczem porażon będzie,
[29] »aby wiedział wszelki narod, iże Nabuchodonozor jest bog ziemski a kromie jego nie jinego.”