Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Powiadam tedy: dopóki dziedzic jest dziecięciem, niczym się nie różni od niewolnika, chociaż jest panem wszystkiego.
[2] »Ale podlega opiekunom i rządcom aż do czasu wyznaczonego przez ojca.
[3] »Tak też i my, gdyśmy byli dziećmi, podlegaliśmy żywiołom tego świata.
[4] »Lecz gdy nastała pełność czasu, zesłał Bóg Syna swego powstałego z niewiasty i podległego Zakonowi,
[5] »aby tych, którzy byli pod Zakonem, odkupił, żebyśmy i my dostąpili synostwa.
[6] »A że jesteście synami, zesłał Bóg Ducha Syna swego w serca wasze wołającego:
Abba, Ojcze.
[7] »A zatem nie masz już niewolnika, lecz syn, a jeśli syn, to i dziedzic przez Boga.
[8] »Dawniej wprawdzie nie znając Boga służyliście tym, którzy w istocie nie są bogami.
[9] »Teraz jednak, gdyście poznali Boga i przezeń poznani jesteście, jakoż macie znowu wracać do słabych i nędznych żywiołów, którym znowu służyć zamierzacie?
[10] »Przestrzegacie dni i miesięcy, i czasów, i lat.
[11] »Lękam się, abym snadź nadaremno nie pracował wśród was.
[12] »Bądźcie jako ja, skoro i ja jestem takim jak wy; proszę was o to, bracia. W niczym mnie nie uraziliście.
[13] »A wiecie, żem w słabości ciała głosił wam uprzednio Ewangelię.
[14] »Ale wy nie wzgardziliście aniście odtrącili tego, co w ciele moim było dla was próbą, aleście mię przyjęli jak Anioła Bożego, jak Chrystusa Jezusa.
[15] »Gdzież jest tedy to błogosławieństwo wasze? Bo daję wam świadectwo, że gdyby to było możliwe, wyłupilibyście oczy swe a mnie dali.
[16] »Czyż więc stałem się wam nieprzyjacielem dlatego, że mówię wam prawdę?
[17] »Zazdrośni są o was, ale nie ku dobremu — chcą was bowiem odsunąć, abyście o nich zabiegali.
[18] »A dobrze jest, że zawsze ubiegacie się o dobro, a nie tylko wtedy, gdy przebywam wśród was.
[19] »Synaczkowie moi! Oto na nowo w boleści was rodzę, dopóki nie odtworzy się w was obraz Chrystusa.
[20] »A chciałbym już teraz być u was i odmienić głos swój, bo nie wiem, co mam począć z wami.
[21] »Powiedzcie mi wy, którzy pod Zakonem być chcecie — czy nie czytaliście Zakonu?
[22] »Bo napisane jest, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej.
[23] »Lecz ten, który był z niewolnicy, według ciała się narodził, a który z wolnej, dzięki obietnicy.
[24] »A jest to powiedziane przez alegorię: są to bowiem dwa przymierza. Jedno z góry Synaj, rodzące na niewolę: i to wyobraża Agar.
[25] »Bo Synaj jest górą w Arabii i ma łączność z teraźniejszym Jeruzalem będącym w niewoli z synami swymi.
[26] »Ale Jeruzalem górne wolne jest i ono jest matką naszą.
[27] »Napisane jest bowiem: Wesel się, niepłodna, która nie rodzisz, wołaj i wykrzykuj, która nie znasz bólu rodzenia, bo daleko więcej dzieci u tej, która była opuszczona, niż u tej, która ma męża.
[28] »A my, bracia, na wzór Izaaka jesteśmy synami obietnicy.
[29] »Ale jak wtedy ten, który się urodził według ciała, prześladował tego, który był według ducha, tak i teraz.
[30] »Cóż bowiem powiada Pismo: Wyrzuć niewolnicę i syna jej, bo nie będzie dziedzicem syn niewolnicy z synem wolnej.
[31] »Przeto, bracia, nie jesteśmy synami niewolnicy, ale wolnej. Którą to wolnością Chrystus nas obdarował.