Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »A W dzień on, wyszedszy Jezus z domu siedział przy morzu.
[2] »I zebrały się k niemu tłumy mnogie, aż do łodzi zstąpił i siedział a wszytek tłum na brzegu stał.
[3] »I mówił im wiele przez podobieństwa rzekąc: Oto wyszedł rozsiewacz siać.
[4] »A gdy siał, niektóre (ziarna) padły przy drodze, a przyszli ptacy i pojedli je.
[5] »Drugie lepak padły na skaliska, i wnet wynikły, ponieważ nie miały głębokiej ziemie.
[6] »Lecz gdy słońce weszło zgorzały, a ponieważ nie miały korzenia, uschły.
[7] »Drugie lepak padły wciernie, i wzrosło ciernie, a zadusiło je.
[8] »A insze padły na ziemię dobrą, i dały owoc insze sto, a insze sześćdziesiąt, a insze trzydzieści.
[9] »Kto ma uszy słuchać, niech słyszy.
[10] »A przystąpiwszy uczniowie rzekli mu: Przecz w podobieństwach mówisz im?
[11] »A on odpowiedając rzekł jim, iż wam dano rozumieć tajemnice królestwa niebieskiego, a onym nie dano.
[12] »Bo jeśliby kto miał, dano mu będzie. A kto nie ma, i to co ma wzięto będzie od niego.
[13] »Dla tego w podobieństwach jim mówię, iż patrząc nie widzą, a słuchając nie słyszą ani rozumieją.
[14] »I wepełnia się na nich proroctwo Ezaiaszowe mówiące: Słuchem usłyszycie a nie zrozumiecie, i widząc ujrzycie, a nie wypatrzycie.
[15] »Bo zmięszszało serce ludu tego, i uszyma ciężko słuchali, i oczy swe zamrużyli, aby kiedy nie ujrzeli oczyma, i uszyma usłyszeli, i sercem wyrozumieli, i obróciliby się, a uzdrowił bym je.
[16] »Wasze lepak błogie oczy iż widzą, i uszy wasze iż słyszą.
[17] »Prawdziwie bo mówię wam, iż mnodzy prorocy i sprawiedliwi żądali widzieć, co wy widzicie, a nie widzieli, i słyszeć co słyszycie, a nie słyszeli.
[18] »Wy przeto słuchajcie podobieństwa siejącego.
[19] »(Do) każdego słuchającego mowy królestwa a nierozumiejącego, przychodzi złościwy, i wydziera, co posiano w sercu jego; ten jest przy drodze posiany.
[20] »A naskaliskach posiany, ten jest kto słowa słucha, i wnet zradością przyjmuje je.
[21] »Lecz nie ma korzenia w sobie, ale doczesny jest, gdy bywa utrapienie albo prześladowanie dla słowa, wnet się obraża.
[22] »A do ciernia posiany, ten jest, co słucha słowa, lecz troska wieku tego i zwodzenie bogactwa zadusza słowo i bez owocu bywa.
[23] »A na ziemię dobrą posiany, ten jest co słowa słucha i rozumie, który więc owoc przynosi i czyni, ten wżdy sto jaki a ten sześćdziesiątny, a ten trzydziestny.
[24] »Ine podobieństwo przełożył im mówiąc: podobne jest królestwo niebieskie człowieku siejącemu dobre nasienie na roli swej.
[25] »A gdy spali ludzie przyszedł jego nieprzyjaciel i nasiał stokłosu wpojśrodek pszenice i poszedł.
[26] »A gdy wzeszła trawa i owoc uczyniła, tedy jawił się i stokłos.
[27] »Przystąpiwszy lepak niewolnicy domowego gospodarza, rzekli mu: Panie niedobreli nasienie posiałeś na twej roli? Skądże przeto ma stokłos?
[28] »A on rzekł im: Nieprzyjaciel człowiek to uczynił. A niewolnicy rzekli mu: Przeto chceszli szedszy wyplewiem ji?
[29] »A on rzekł: Nie, żebyście więc wyplewiając stokłos nie powyrywali pospołu znim pszenice.
[30] »Niechajcie roście oboje pospołu do żniwa. A czasu żniwa rzekę żeńcom: Zbierzcie pierwej stokłos, i powiążcie ji wsnopy spalić ji, a pszenicę zgromaćcie do spiklerza mego.
[31] »Ine podobieństwo przełożył jim mówiąc: Podobne jest królestwo niebieskie ziarnu gorczyce, które wziąwszy człowiek posiał na roli swej.
[32] »Które mniejsze jest ze wszech siemion, lecz gdy uroście więtsze jest ze wszech ziół, i bywa drzewem, że przylatują ptacy niebiescy i gniazda czynią na roszczkach jego.
[33] »Ine podobieństwo przełożył jim: Podobne jest królestwo niebieskie kwasowi, który wziąwszy niewiasta skryła we trzy saty mąki, aż ukise wszytko.
[34] »To wszytko wymówił Jezus w podobieństwach tłumom, a bez podobieństwa nie mówił im.
[35] »Aby się spełniło co rzeczono przez proroka mówiącego: Otworzę w podobieństwach usta moje, wypowiem skrytości od założenia świata.
[36] »Tedy opuściwszy tłumy szedł w dom Jezus.
[37] »A przystąpili k niemu uczniowie jego mówiąc: Rospowiedz nam podobieństwo stokłosu polnego
[38] »A on odpowiedając rzekł im: on co sieje dobre nasienie, jest syn człowieczy, rola lepak jest świat. A dobre nasienie, ci są synowie królestwa, a stokłos są synowie złościwego.
[39] »A nieprzyjaciel który ji sieje, jest diabeł. Żniwo lepak, skończenie wieku jest, a żeńcy Aniołowie są.
[40] »Jako przeto zbierają stokłos i ogniem żgą, tak będzie wskończeniu wieku tego.
[41] »Pośle syn człowieczy anioły swoje, i zbiorą z królestwa jego wszytkie zawady i czyniące nieprawość.
[42] »I wrzucą je do pieca ognistego. Tam będzie płacz i zgrzytanie ząb.
[43] »Tedy sprawiedliwi zaświecą jako słońce w królestwie ojca swego. Kto ma uszy słuchać, niech słyszy.
[44] »Zaś podobne jest królestwo niebieskie, skarbowi skrytemu w roli, który nalazłszy człowiek zakrył, i zradości jego idzie i wszytko co ma przedaje, i kupuje rolą onę.
[45] »Zaś podobne jest królestwo niebieskie człowiekowi kupcowi szukającemu dobrych pereł,
[46] »Który nalazłszy jednę wielce drogą perłę, szedszy przedaje wszytko co ma, i kupuje ją.
[47] »Zasię podobne jest królestwo niebieskie, niewodowi zapuszczonemu do morza, i zkażdego rodzaju zbierającemu,
[48] »Który gdy się napełnił wywlekli na brzeg, i siedzący zebrali dobre (rzeczy) do sędów, a gniłe precz odrzucili.
[49] »Tak będzie w skończeniu wieka. Wynidą aniołowie i wyłączą złościwe zpośrzodku sprawiedliwych,
[50] »I wrzucą je do pieca ognistego. Tam będzie płacz i zgrzytanie ząb.
[51] »Zrozumieliście to wszytko? Mówią mu: Tak Panie.
[52] »A on rzekł im: Dla tego każdy Doktor nauczon do królestwa niebieskiego, podobny jest człowiekowi domowemu gospodarzowi, który wydawa z skarbu swego nowe (rzeczy) i wiotche.
[53] »A gdy skończył Jezus teto podobieństwa, wybrał się z onąd.
[54] »I przyszedszy do ojczyzny swej, uczył je w szkole ich, aż się sami dziwowali i mówili: Skąd temu mądrość ta i mocy?
[55] »Nie tenli jest cieślin syn? Nie matkęli jego zową Maryą? I bracia jego Jakob i Joses i Symeon i Juda?
[56] »I siostry jego nie wszystkieli u nas są? Skąd przeto temu oto to wszytko?
[57] »I obrażali się wniem. A Jezus rzekł im: Nie jest prorok beze czci tylko w ojczyźnie swojej, i w domu swojem.
[58] »I nie uczynił tam mocy mnogich dla niewiary ich.