Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »I zapytamy, co zyskał Abraham, przodek nasz, według ciała?
[2] »Jeżeli bowiem Abraham z uczynków był usprawiedliwiony ma chwałę, ale nie u Boga.
[3] »Bo cóż mówi Pismo?
Uwierzył Abraham Bogu i poczytano mu to ku sprawiedliwości. [4] »Temu wszakże, który pracuje nie poczytuje się zapłaty za łaskę, ale za rzecz należną.
[5] »Natomiast temu, który nie pracuje, a wierzy w tego, który może usprawiedliwić grzesznika, wiara jego poczytuje się ku sprawiedliwości.
[6] »Jak i Dawid nazywa błogosławionym człowieka, którego Bóg poczytuje sprawiedliwym niezależnie od uczynków:
[7] »Błogosławieni, którym odpuszczone są nieprawości i zmazane grzechy. [8] »Błogosławiony mąż, któremu Pan nie poczytał grzechu. [9] »A błogosławieństwo to, czy dotyczy samych tylko obrzezanych, czy też i nieobrzezanych? Wszakże mówimy, że wiara poczytana została Abrahamowi ku sprawiedliwości.
[10] »Jakże więc była mu poczytana? Po obrzezaniu czy przed obrzezaniem? Nie po obrzezaniu, ale przed obrzezaniem.
[11] »I otrzymał znak obrzezania jako pieczęć sprawiedliwości z wiary, którą miał przed obrzezaniem i stał się ojcem wszystkich wierzących nawet nieobrzezanych, aby (również) im było to poczytane ku sprawiedliwości.
[12] »I żeby był ojcem obrzezanych, tych mianowicie, którzy nie tylko są obrzezani, ale i wstępują w ślady wiary ojca naszego, Abrahama, którą miał nie będąc jeszcze obrzezanym.
[13] »Albowiem nie przez Zakon dana była obietnica Abrahamowi i potomstwu jego, że stanie się dziedzicem świata, ale przez sprawiedliwość wiary.
[14] »Jeżeli bowiem ci są dziedzicami, którzy są z Zakonu, daremna jest wiara, wniwecz obróciła się obietnica.
[15] »Gdyż Zakon pociąga za sobą gniew. Gdzie nie masz Zakonu, nie masz i przestępstwa.
[16] »Dlatego (
dziedzictwo pochodzi) z wiary, aby było z łaski, a obietnica okazała się trwałą dla całego potomstwa, nie tylko dla tych, którzy są z Zakonu, ale i dla tych, którzy są z wiary Abrahama, ojca nas wszystkich,
[17] »jak napisane jest:
Postanowiłem ciebie ojcem wielu narodów, przed Bogiem, któremu uwierzył, który ożywia umarłych i istniejącymi czyni te rzeczy, których jeszcze nie ma.
[18] »Wbrew nadziei uwierzył on w nadzieję, że stanie się ojcem wielu narodów według tego, co było powiedziane:
Tak będzie potomstwo twoje. [19] »A nie zachwiał się w wierze ani oglądał się na swe ciało już obumierające – choć miał prawie sto lat, ani na obumierające łono Sary.
[20] »I co do obietnicy Bożej nie zachwiał się przez niedowiarstwo, ale umocniony wiarą dał chwałę Bogu,
[21] »wiedząc na pewno, że cokolwiek przyobiecał, ma moc to uczynić.
[22] »I dlatego poczytano mu to za sprawiedliwość.
[23] »A to, że:
Poczytano mu to za sprawiedliwość, nie jest napisane jedynie ze względu na niego,
[24] »ale i ze względu na nas, którym poczytana będzie wiara w tego, który wzbudził z martwych Jezusa Pana naszego,
[25] »który wydany został za grzechy nasze i zmartwychwstał dla usprawiedliwienia naszego.