Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Lepsze imię dobre, niż olejek cenny, a dzień śmierci, niż dzień narodzenia.
[2] »Lepiej pójść do domu żałoby, aniżeli pójść do domu uczty, bo tam koniec wszystkich ludzi, a żywy bierze to do serca.
[3] »Lepsza zgryzota niż śmiech, bo przy posępnem obliczu dobrze sercu.
[4] »Serce mądrych w domu żałoby, a serce głupich w domu wesela.
[5] »Lepiej słuchać przygany mędrca, niż się przysłuchiwać śpiewowi głupców.
[6] »Bo jako trzeszczenie cierni pod saganem tak śmiech głupca: i to marność.
[7] »Bo zdzierstwo ogłupia mądrego, a psuje serce przekupstwo.
[8] »Lepszy koniec rzeczy, niż jej początek; lepszy cierpliwy, niż wyniosły.
[9] »Nie porywaj się w duchu swoim do gniewu, bo gniew spoczywa w łonie głupców.
[10] »Nie powiadaj: Co się to stało, że dni dawniejsze były lepsze niż obecne? gdyż nie z mądrości pytasz się o to.
[11] »Równie dobrą mądrość jak dziedzictwo, a zaletą ona dla tych, którzy słońce widzą.
[12] »Bo cienia użycza mądrość, cienia pieniądz, ale zaletą poznania jest: mądrość zachowuje życie temu, który ją posiada.
[13] »Przypatruj się dziełu Boskiemu; bo któż zdoła sprostować co on skrzywił.
[14] »W dzień szczęśliwy zażywaj szczęścia, a w dzień niedoli uważaj, że i ten stworzył Bóg w przeciwstawieniu do drugiego, a to, aby nie badał człowiek nic, co po nim będzie.
[15] »Wszystkom widział za dni znikomości mojej: niejeden sprawiedliwy ginie w sprawiedliwości swojej, a niejeden niegodziwiec żyje długo w niecności swojej.
[16] »Nie bądź zbyt pobożnym, a nie mędrkuj zanadto: czemu byś się miał zmarnować?
[17] »Nie bądź zbyt niezbożnym, ani zbyt głupim; czemu masz umrzeć przed czasem swoim?
[18] »Dobrze jest, abyś się tego trzymał, a i od drugiego nie puszczał ręki twojej; bo kto Boga się obawia, unika tego wszystkiego.
[19] »Mądrość daje mądremu więcej obrony, aniżeli dziesięciu mocarzy, którzy są w mieście.
[20] »Zaiste, niema człowieka sprawiedliwego na ziemi, któryby wciąż czynił dobrze, a nie zgrzeszył.
[21] »Nie na wszystkie też słowa, które ludzie powtarzają zwracaj uwagę twoją, abyś nie słyszał, gdy ci sługa twój złorzeczy.
[22] »Bo niejednokrotnie się zdarzało - wiadomo to sercu twojemu - żeś i ty innym złorzeczył.
[23] »Wszystko to doświadczyłem mądrością; powiedziałem sobie: chcę mądrość osiągnąć, ale pozostała daleką odemnie.
[24] »Dalekiem jest, co dalekiem było, i głębokiem, tak, głębokiem: któż to zbada?
[25] »Zwróciłem się sercem mojem, by poznać i zbadać, poszukać mądrości i obrachunku wszystkiego; ale tylko aby poznać, że niegodziwość głupotą, a głupota szałem.
[26] »Znalazłem też bardziej gorzką niż śmierć kobietę; bo podobna ona do potrzasku, a serce jej do sieci, ręce jej do kajdan. Kogo Bóg sobie upodobał ocala się od niej, ale grzesznik pojmany bywa przez nią.
[27] »Oto com znalazł, rzecze Kohelet, jedno z drugiem łącząc, aby do obrachunku dojść.
[28] »Czegom wciąż szukał, ale nie znalazł jest to? Człowieka jednego z pośród tysiąca znalazłem, ale kobiety między tymi wszystkimi nie znalazłem.
[29] »Do tego jedynie, zważ, doszedłem że Bóg stworzył człowieka prostym, oni wszakże szukają obliczeń przeróżnych.