Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Mówię tedy: Izali odrzucił Bóg lud swój? Niech to nie będzie! Abowiem i ja Izraelczyk jestem, z nasienia Abrahamowego, z pokolenia Beniaminowego.
[2] »Nie odrzucił Bóg ludu swego który przed tym poznał. A zaż niewiecie w dziejach Heliaszowych co mówi pismo? jako rzecz czyni do Boga przeciw Izraelowi, mówiąc:
[3] »Panie! Proroki twoje pobili, i ołtarze twe podkopali; a jam zostawion sam tylko, i szukają dusze mojej.
[4] »Ale cóż mu mówi obwieszczenie Boże? Zostawiłem sobie siedm tysięcy mężów, którzy nie skłonili kolana Baalowi.
[5] »Także tedy i w teraźniejszym czasie zostawienie podług wybrania z łaski sstało się.
[6] »A jeśli z łaski, jużci nie z uczynków; Inaczej łaska, już nie jest łaską. A jeśli z uczynków, jużci nie jest łaska; Inaczej uczynek, już nie jest uczynkiem.
[7] »Cóż tedy? Czego się domaga Izrael, tego nie dostał; a wybranie dostało, a drudzy strętwieli.
[8] »Jako jest napisano: Dał im Bóg ducha uśpienia, oczy aby niewidzieli, i uszy aby nie słyszeli, aż do dzisiejszego dnia.
[9] »A Dawid mówi: Niech się sstanie stół ich w sidło, i w pojmanie, i w zgorszenie, i w oddanie im.
[10] »Niech zaćmione będą oczy ich, aby nie widzieli, a grzbietu ich zawżdy nachylaj.
[11] »Mówię tedy: Azaż się potknęli, aby padli? Niech to nie będzie! Ale ich upadkiem sstało się zbawienie Poganom, ku temu aby pobudził ku zazdrości je.
[12] »A jeśli upadek ich jest bogactwem świata, a umniejszenie ich bogactwem poganów, jako daleko więcej napełnienie ich?
[13] »Abowiem wam mówię poganom, ilemci ja jest poganów Apostołem, usługowanie moje sławię;
[14] »A zabym jako ku zazdrości pobudził moje ciało, i zbawiłbych niektóre z nich.
[15] »Jeśli bowiem odrzucenie ich, jest zjednaniem świata, jakież będzie przyjęcie, jedno żywot z umarłych?
[16] »A jeśli pierwasnki święte, tedyć i zadziałanie; A jeśli korzeń święty, tedyć i gałązki.
[17] »A jeśli niektóre z gałązek wyłomione są, a ty leśną oliwą będąc jesteś wszczepiony w nie, i uczestnikiem korzenia i tłustości oliwnej sstałeś się,
[18] »Nie chłubże się przeciw gałązkam. A jeśli się chłubisz, nie ty korzenia nosisz, ale korzeń ciebie.
[19] »Rzeczesz tedy: Wyłamane są gałązki, abym ja był wszczepion.
[20] »Dobrze; niewiarą wyłamane są, a ty wiarą stoisz. Nie wysokoż o sobie rozumiej, ale się bój.
[21] »Jeśli bowiem Bóg onym wedle przyrodzenia gałązkam nie przepuścił, by snadź ani tobie nie przepuścił?
[22] »Obacz tedy dobrotliwość i srogość Bożą; przeciwkoć onym którzy upadli, srogość, a przeciwko tobie dobrotliwość, jeślibyś trwał w dobrotliwości; inaczej i ty będziesz wycięt.
[23] »A oni też jeśli nie będą trwać w niewierze, wszczepieni będą; bo mocen jest Bóg zasię wszczepić je.
[24] »Abowiem jeśliś ty z onej wedle przyrodzenia jesteś wycięty leśnej oliwy, a przeciw przyrodzeniu jesteś wszczepiony w dobrą oliwę, jako daleko więcej oni, którzy są według przyrodzenia, wszczepieni będą w własną oliwę?
[25] »Bo nie chcę abyście nie wiedzieli, bracia, tajemnicy tej, (żebyście nie byli sami w sobie mądrymi) iż ztrętfienie po części Izraelowi sstało się, ażby napełnienie Poganów weszło.
[26] »A tak wszytek Izrael będzie zbawion, jako napisano jest: Przyjdzie z Syonu on który wyrywa, i odwróci niezbożności od Jakóba.
[27] »A to im ono ode mnie przymierze, gdy odejmę grzechy ich.
[28] »Wedługci Ewanieliey, nieprzyjacioły są dla was; lecz według wybrania, miłymi dla Ojców.
[29] »Abowiem darowania i wezwanie Boże takie są, że ich nigdy nie żałuje.
[30] »Bo jako niekiedy i wy byliście nie posłuszni Bogu, a teraz dostaliście miłosierdzia, za tych nieposłuszeństwem;
[31] »Tak i ci teraz byli nie posłuszni, za miłosierdziem wam okazanym, aby i oni miłosierdzia dostali.
[32] »Abowiem zamknął Bóg wszytki pod nieposłuszeństwo, aby się nad wszytkimi zmiłował.
[33] »O głębokości bogactwa i mądrości i umiejętności Bożej; jako są niewybadane sądy jego, i niedościgłe drogi jego.
[34] »Bo któż poznał umysł Pański? abo kto poradnikiem jego był?
[35] »Abo kto pierwej mu dał, a oddano będzie jemu?
[36] »Abowiem z niego, i prze zeń, i ku niemu one wszytkie rzeczy. Jemuż chwała na wieki. Amen.