Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »A widząc Jezus rzesze, wstąpił na górę i gdy usiadł, przystąpili ku niemu uczniowie jego.
[2] »A otworzywszy usta nauczał ich mówiąc:
[3] »Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem ich jest Królestwo Niebieskie.
[4] »(5:5) Błogosławieni, którzy płaczą, albowiem oni będą pocieszeni,
[5] »(5:4) Błogosławieni cisi, albowiem oni posiądą ziemię.
[6] »Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
[7] »Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
[8] »Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
[9] »Błogosławieni pokój czyniący, albowiem synami Bożymi będą nazwani.
[10] »Błogosławieni, którzy prześladowanie cierpią dla sprawiedliwości, albowiem ich jest Królestwo Niebieskie.
[11] »Błogosławieni jesteście, gdy wam złorzeczyć będą i prześladować was będą, i ze względu na mnie wiele złego mówić będą kłamliwie przeciw wam.
[12] »Radujcie się a weselcie, albowiem zapłata wasza obfita jest w niebiesiech: tak bowiem prześladowano Proroków, którzy przed wami byli.
[13] »Wy jesteście solą ziemi. A jeśli sól zwietrzeje, czymże się solić będzie? Na nic się więcej nie przyda, jeno aby była precz wyrzucona i podeptana przez ludzi.
[14] »Wy jesteście światłością świata. Nie może skryć się miasto na górze leżące.
[15] »Ani też nie zapalają świecy i nie stawiają jej pod korzec, ale na świeczniku, aby świeciła wszystkim, którzy są w domu.
[16] »Tak niechaj świeci światłość wasza przed ludźmi, aby widzieli dobre czyny wasze i chwalili Ojca waszego, który jest w niebiesiech.
[17] »Nie mniemajcie, żem przyszedł rozwiązywać Zakon i Proroków: nie przyszedłem rozwiązywać, ale wypełnić.
[18] »Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki nie przeminą niebo i ziemia, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Zakonie, aż się wszystko wypełni.
[19] »Kto by tedy przestąpił jedno z tych przykazań najmniejszych i tak by ludzi nauczał, będzie zwany najmniejszym w Królestwie Niebieskim. A kto by wypełniał i nauczał, ten będzie zwany wielkim w Królestwie Niebieskim.
[20] »Albowiem powiadam wam, jeżeli nie będzie obfitowała sprawiedliwość wasza więcej niż uczonych w Zakonie i faryzeuszów, nie wnijdziecie do Królestwa Niebieskiego.
[21] »Słyszeliście, że powiedziane było starym: Nie zabijaj, a kto by zabił, będzie winien sądu.
[22] »A ja powiadam wam, że każdy, który się gniewa na brata swego, będzie winien sądu. A kto by rzekł bratu swemu „Raka”, będzie winien Rady, a kto by rzekł „Głupcze”, będzie winien ognia piekielnego.
[23] »Jeśli tedy poniesiesz dar twój do ołtarza, a tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie,
[24] »zostawże tam dar twój przed ołtarzem, a idź pojednać się pierwej z bratem twoim. A potem przyjdziesz i złożysz dar twój.
[25] »Zgódź się z przeciwnikiem twoim rychło, pókiś z nim w drodze, by cię snadź nie podał sędziemu, a sędzia słudze, i zostałbyś wrzucony do ciemnicy.
[26] »Zaprawdę powiadam tobie, nie wynijdziesz stamtąd, aż oddasz ostatni pieniążek.
[27] »Słyszeliście, że powiedziane jest starym: Nie będziesz cudzołożył.
[28] »A ja powiadam wam, że każdy, który patrzy na niewiastę, aby jej pożądał, już ją scudzołożył w sercu swoim.
[29] »Jeśli tedy oko twoje prawe gorszy cię, wyłup je a odrzuć od siebie. Albowiem pożyteczniej dla ciebie, aby zginął jeden z członków twoich, niżby wszystko ciało twe miało być wrzucone do piekła.
[30] »A jeśli prawa ręka twoja gorszy cię, odetnij ją i odrzuć precz od siebie. Albowiem pożyteczniej dla ciebie, aby zginął jeden z członków twoich, niżby wszystko ciało twe miało być wrzucone do piekła.
[31] »Powiedziano też: Ktokolwiek opuści żonę swoją, niech jej da list rozwodowy.
[32] »A ja wam powiadam, że każdy, kto by opuścił żonę swoją, z wyjątkiem przyczyny rozpusty, sprawia, że ona cudzołoży. I ten, kto by opuszczoną pojął, cudzołoży.
[33] »Jeszcze też słyszeliście o tym, że było powiedziane starym: Nie będziesz krzywoprzysięgał, ale oddasz Panu przysięgi twoje.
[34] »Ja zaś powiadam wam, abyście zgoła nie przysięgali. Ani na niebo, gdyż jest stolicą Bożą;
[35] »ani na ziemię, bo jest podnóżkiem nóg jego; ani na Jeruzalem, gdyż jest miastem wielkiego króla.
[36] »Ani też na głowę twoją nie przysięgaj, bo nie możesz jednego włosa uczynić białym albo czarnym.
[37] »Niechajże tedy mowa wasza będzie: Tak-tak, nie-nie. A co nadto więcej jest, od złego jest.
[38] »Słyszeliście, że powiedziano: Oko za oko, ząb za ząb.
[39] »A ja powiadam wam, abyście się nie sprzeciwiali złu. A kto by cię uderzył w prawy policzek, nadstaw mu i drugi.
[40] »A temu, kto się chce z tobą prawować i suknię twoją zabrać, daj mu i płaszcz.
[41] »A kto by cię przyniewalał, żebyś szedł z nim jedną milę, idź z nim drugie dwie.
[42] »Kto cię o co prosi, daj mu, a nie odwracaj się od tego, kto chce u ciebie pożyczyć.
[43] »Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował bliźniego twego, a w nienawiści będziesz miał nieprzyjaciela twego.
[44] »A ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjacioły wasze, dobrze czyńcie tym, którzy was mają w nienawiści, a módlcie się za prześladujących i spotwarzających was.
[45] »Abyście byli synami Ojca waszego, który jest w niebiesiech, który sprawia, że słońce jego wschodzi nad dobrymi i złymi, a deszczem zrasza sprawiedliwych i nieprawych.
[46] »Gdybyście bowiem miłowali tych, którzy was miłują, cóż za nagrodę mieć będziecie? Czyż i celnicy tego nie czynią?
[47] »Albo jeżeli pozdrawiacie tylko braci waszych, cóż osobliwego czynicie? Czyż i poganie tak nie czynią?
[48] »Bądźcież wy tedy doskonali, jako i Ojciec wasz niebieski doskonały jest.