Kliknij na numerze wersetu, aby zobaczyć porównanie tłumaczeń | Pokaż oryg. numery wersetówUkryj numery wersetówKażdy werset od nowej linii |
[1] »Przeto od winy wymówić się nie możesz wszelki człowiecze, który innych sądzisz. Albowiem w czym drugich sądzisz, siebie samego potępiasz: bo to samo czynisz, co osądzasz.
[2] »A wiemy, że sąd Boży jest według prawdy na tych, którzy takich rzeczy się dopuszczają.
[3] »Czyż mniemasz zatem, o człowiecze, który sądzisz tych, co takie rzeczy czynią, a sam je czynisz, że ujdziesz sądu Bożego?
[4] »A może gardzisz bogactwem jego dobroci, cierpliwości i wielkoduszności? Czyż nie wiesz, że łaskawość Boża do pokuty cię skłania?
[5] »Lecz ty z zatwardziałości swej i niepokutującego serca skarbisz sobie gniew na dzień gniewu i zjawienia się sprawiedliwego sądu Boga,
[6] »który odda każdemu według uczynków jego;
[7] »tym, którzy przez wytrwanie w dobrem chwały, czci i nieskazitelności szukają — żywot wieczny,
[8] »a tym, którzy się przeciwstawiają i nie uznają prawdy, ale wierzą nieprawości — gniew i oburzenie.
[9] »Utrapienie i ucisk na każdego człowieka dopuszczającego się zła, naprzód Żyda, a potem Greka.
[10] »Chwała zaś, cześć i pokój każdemu czyniącemu dobrze, naprzód Żydowi a potem Grekowi:
[11] »U Boga bowiem nie ma względu na osobę.
[12] »Bo którzykolwiek zgrzeszyli bez Zakonu, bez Zakonu poginą, a którzy zgrzeszyli w Zakonie, przez Zakon będą sądzeni.
[13] »Nie ci bowiem, którzy słuchają Zakonu, sprawiedliwymi są przed Bogiem, ale ci, którzy Zakon pełnią, będą usprawiedliwieni.
[14] »Bo gdy poganie, którzy Zakonu nie mają, z natury czynią, co Zakon nakazuje, tak że ci, którzy Zakonu nie mają, sami sobie są Zakonem i ujawniają treść Zakonu wypisaną w swych sercach.
[15] »Poświadcza to im i ich sumienie, gdy różne ich myśli oskarżają się nawzajem lub bronią.
[16] »(Okaże się to) w dniu, w którym Bóg sądzić będzie tajniki ludzkie, według Ewangelii mojej przez Jezusa Chrystusa.
[17] »Jeśli tedy ty nazywasz się Żydem, polegasz na Zakonie i chlubisz się w Bogu,
[18] »a oświecony Zakonem, znasz wolę jego i rozpoznajesz, co lepsze;
[19] »jeśli uważasz się za wodza ślepych, za światło dla tych, którzy są w ciemności,
[20] »za mistrza dla bezbronnych, za nauczyciela dzieci, mającego w Zakonie wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy;
[21] »jeśli (ty przeto), który ucząc drugich nie uczysz samego siebie, który głosząc, że nie trzeba kraść, kradniesz;
[22] »mówiąc, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz; który brzydząc się bałwanami dopuszczasz się świętokradztwa,
[23] »a chlubiąc się Zakonem, przez łamanie Zakonu znieważasz Boga.
[24] »Albowiem jako jest napisane: Z waszej przyczyny poganie bluźnią imieniu Bożemu.
[25] »Obrzezanie wprawdzie jest pożyteczne, jeżeli zachowujesz Zakon. Jeśli jednak łamiesz Zakon, obrzezanie twoje staje się zbyteczne.
[26] »Jeśli tedy ten, który nie jest obrzezany, zachowuje postanowienia Zakonu, czyż jego nieobrzezanie nie będzie mu poczytane za obrzezanie?
[27] »I czyż ten, który choć z natury jest nieobrzezany, ale wypełnia Zakon, nie będzie sądził ciebie, który mając tekst Zakonu i obrzezanie Zakon łamiesz.
[28] »Nie ten bowiem jest Żydem, który jest nim na zewnątrz, ani ten jest obrzezany, który jest nim jawnie, na ciele.
[29] »Ale ten jest Żydem, który jest nim w skrytości, i ten jest obrzezany, kto jest nim w sercu i w duchu, a nie według litery: taki ma chwałę nie u ludzi, ale u Boga.